måndag 12 juli 2010

Lite sommarpyssel...


Sitter ute på altanen just nu och bara njuter!!
Solen har precis gått ner och det
är så där lagom svalt ute nu.
Vilken sommarvärme det har
varit de senaste dagarna!
Underbart!

* * *

Som jag berättat tidigare har vi
mängder av jordgubbar i år.
Efter att flera liter jordgubbar stått i kylskåpet
några dagar, fick jag snabbt bestämma mig för
vad de skulle användas till innan de blev dåliga.
Att frysa dem var inget bra alternativ,
eftersom frysen är proppfull med allt möjligt.

(Kanske dags att rensa ur frysen.......!!)


Jordgubbssaft är ju väldigt gott....



...men till slut blev det iallafall hemmagjord
jordgubbssylt...



.... och hemmagjord
jordgubbsglass!

Mmmmmm!
smakar....
SOMMAR!

* * *

Någon riktig inspiration för pyssel
har jag tyvärr inte haft än....
Det känns som om jag fortfarande väntar på
att den där stora pyssellusten ska komma....

Härom kvällen fick jag iallafall lite lust till att göra ett
litet experiment.
Jag har någonstans någongång sett så
fina fladdrande saker av tyg och band.

Jag snodde ihop en metallring och började
klippa tygremsor och leta efter band
som jag satte fast runt ringen.
Jag trädde pärlor på snören, satt fast dem och
kände mig faktiskt ganska nöjd efter ett tag.
Jag satte upp experimentet i solseglet på altanen
och den fladdrade riktigt fint i sommarvinden!


Nästa dag hade dock snörena med pärlor
fladdrat ihop sig till ett konstigt trassel....

Så var det med det experimentet...

* * *

Igår plockade jag plötsligt fram min samling
av plastbunkar och byttor av olika slag.

Nu skulle
betongsäcken
fram!

(Var den inspirationen kom ifrån har jag ingen aning om...!)

Jag vet fortfarande inte hur
resultatet av betonggjutningen blir...
Kanske blir det något som jag
törs visa upp här på bloggen.
Vi får se...

Detta fågelbad gjöt jag iallafall förra sommaren!
Måste komma ihåg att fylla på vatten, så att alla
törstiga småfåglar kan dricka imorgon bitti!


Ha det så bra i
sommarvärmen!




Kram Sari


9 kommentarer:

Lillan sa...

Vilket underbart fint fågelbad. Skulle vilja prova det nån gång. Min syster gjorde så fina fat med hjälp av stora rabarber blad.
Gott med jordgubbssylt!
kram
Caroline

Livet på Vestergård sa...

Om det inte var så varmt skulle jag vara riktigt sugen på att ta fram betongsäcken jag med :)
Ha en fin dag! Kram Kicki

Livet på Berget sa...

Ja du e fiffig du! Så gott med hemgjord sylt och fågelbadet var jätte fint! Ha de gott i värmen!
Kram
/Sara

Fröken Tindra sa...

Vad lyxigt med hemgjord sylt! =0)
Fint fågelbad. Ja fick ett fågelbad gjort med hjälp av ett rabarberblad av en snäll arbetskamrat för några år sen. Blev så glad!
Njut nu vidare under din ledighet. Du skall se att pyssellusten infinner sig så småningom. Tre dagar kvar nu. Pust!
Kramisar!

Nyanser av vitt sa...

HEJ Sari,
Hoppas du har det bra. Vilket fint fågelbad. Jag tänkte också försöka mig på lite betonggjutning nu på semestern. Har aldrig gjort det förut. Har du några bra tricks och tips får du gärna dela med dig
KRAM

Lycka är ~ Onnea on sa...

mmm vad gott det ser ut med jordgubbsglass och sylten.
Min traskrona trasslar sig hela tiden och jag reder ut den flera gånger dagligen.
trevlig fortsättning på sommaren!
~marita~

Black Iris sa...

Vad mycket du fått gjort trots värmen.
Hemmagjord jordgubbssylt var det minsann länge sen jag smakade.
Traskronan blev jättefin och en sån måste jag göra.

Kram Maidi

annika sa...

Hoppas att ni har det bra en sån här regning dag som i dag. Jordgubbssylt verkar gott med lite glass och våfflor till kanske.
Skönt att ni kom iväg några dagar.
Ha en fortsatt bra dag...undrar vad du hittar på!
Kram
annika

Therese sa...

hoppas att allt är bra och att du njuter av ditt sommarlov. Det gör jag! Just nu är vi på semester till Stockholm där flera av sambons släktingar huserar. Det är jättekul, men nog längtar jag hem till vårt ändå...liiite i alla fall!
Ha det fortsatt bra!
T